Примерен методичен план на работата
по задание
за работа/реферат по дисциплината “Компютърна периферия”
Забележка: Указанията са за работа то тип "провеждане на мотивирано избиране на периферия", но в общите неща са валидни и за други типове работа/реферат
1.
Събирам на информация по темата (за периферията, която трябва да избирам или за
свързаните с нея технологии, по които следва да правя технологичен обзор(ТО)):
a.
от тип обзори, прегледи, сравнения, тествания,
спецификации, анализи, прогнози, white papers, новости, анонси,
и др.
b.
от електронни и печатни информационни източници
c.
за (примерни) подтеми, като:
i.
устройство,
действие, технологии
ii.
характеристики,
класове изделия, употреби
iii.
водещи
производители, стандарти
iv.
тестване, ранжиране, оценяване, и методики и похвати за тези и
подобни дейности
d.
Забележка: - Още в процеса на събиране на информация
описвам в индикативен списък на използваните информационни източници(ИИ) всеки
перспективен(поне при първия оглед) материал, който ще използвам впоследствие
при съставянето на отчета, като:
i.
описанието на
всеки източник следва да е пълно(до нивото, до което може да се събере библиографската информация за ИИ – автор(и), заглавие,
източник/издател, град/страна, дата(година), URL –
ако материалът е достъпен online в Internet)
ii.
описанието в
крайният си вид:
1.
следва да бъде подредено по азбучен ред, и
номерирано с арабски цифри
2.
трябва да съдържа достатъчен на брой, качествени,
по същество, и от повече източници, по възможност и от различен тип –от
независими медии, от тестови лаборатории, от фирмите производители и др.
3.
може да бъде съкратено, като останат само реално
използваните (а следователно и цитирани!! в текста) ИИ
2.
Подготвям и
създавам (празната) структура на отчета си.
a.
Преглеждам предложената примерна структура на
отчет и решавам, каква ще бъде моята.
b.
Ако не владея работата с Word
в частта за изискванията по работа с големи документи и автоматизация, се
запознавам с тях и ги усвоявам в процеса на писането на отчета.
3.
Преработвам и анализирам информацията, с оглед на
това, да избера:
a.
за какъв точно тип, клас, подклас устройство ще
избирам(или ще правя технологичен обзор), и при какви условия ще се състои
изборът ми, като например кое е важно при избора ми (от гледна точка на
евентуалния поръчител на този избор (или ТО)
i.
при нужда
правя допускания;
ii.
уточнявам с
ръководителя на задачата изводите и решенията си
b.
как, т.е по каква методика,
и по какви характеристики ще реализирам моя
избор
4.
Написвам частта от отчета си, представляваща по
същество:
a.
Въведение, в това число хода на дейността и
резултатите от нея, извършени по т.3.а
b.
Обзор на съществуващите устройства, технологии,
характеристики, особености, и пр.(виж т.1.с.i…iii) в зададената ми област
c.
Обзор на методиките за оценяване, сравняване,
избиране, ...(виж. т. 1.c.iv)
5.
Намирам, обработвам и представям в отчета си
нужната информация за модели изделия (или
за технологии) по конкретния клас/подклас периферия, по който работя
a.
Внимание!
– в отчета следва да влезе най-вече
подходящата за моята тема(с уточненията ми по т. 3.а!) периферия/технологии, а
не въобще всичко намерено! Много често тук се губи фокус, т.е. избягва се от
заданието!
6.
Решавам как ще сравнявам и класирам избраните
обекти(т.е. избирам методика за
избор, в това число критерии и начин за ранжиране и
избор, етапност, ...).
7.
Описвам в отчета работата и резултатите си по
предната точка.
8.
Описвам в подходяща таблица характеристиките на
изделията, с които ще работя
a.
таблицата трябва да е с детайлни характеристики от
фирмените спецификации
i.
данните
трябва да са представени по еднакъв начин за всички устройства (в рамките на
възможното)
ii.
таблицата да
е добре подготвена за печат( а не за презентация)
9.
Изпълнявам избора по предвидената методика, като
го коментирам и обяснявам текстово в отчета си. Резултатите визуализирам във:
a.
втора таблица(по избора), която съдържа:
i.
само
моделите, отсети след първия преглед(класиране)
ii.
само с характеристиките
им от първата таблица, които:
1.
са съществени при избора, и
2.
по които те се различават
3.
характеристики, които за всички устройства са
задължителни(и налични/изпълнени), или
еднакви(в значимата си стойност), отбелязвам чрез общ текстов коментар или чрез
знак за отмятане(check
box), така, че визуално да доминират
съществените характеристики и различията!
iii.
нови
характеристики, набавени от тестове, ревюта, мнения, отзиви, сведения за
плюсове, минуси, съвместимости/несъвместимости, ..., които
съм намерил и счел за важни при избора
iv.
информация
(цифрова, символна, цветова, шрифтова), свързана с оценяването, сравняването, ранжирането, класирането при избора ми, с презумцията, че тази таблица ще влезе директно в
презентацията ми, и ще обяснява добре(ще “говори сама” за) избора ми
a.
в някои случаи е уместно да се приложи и трета
таблица (трето класиране)
10.
Оценявам
резултатите от избора по горната методика и вземам окончателното решение по избора.
Анализирам го, мотивирам го, обяснявам го в отчета си.
11. Преглеждам
и довършвам окончателно писмения отчет за работата си.
a.
Проверявам правописа с подходящ коректор
b.
Допълвам терминологичния си речник
c.
Проверявам, евентуално отсявам списъка на
използваните ИИ, както и дали всеки едни е цитиран поне по веднъж, но и всеки
път, където съм се базирал или заимствал от него!
d.
При възможност предлагам отчета за преглед, мнение
и оценка на мой колега, приятел, родител, настойник, близък, както и на
ръководителя на задачата ми
12. Консултирам
се с ръководителя си въпросите(най-вече
чрез е-мейл кореспонденция),
като:
a.
пълнота е структура на отчета
b.
фокусирането ми по темата
c.
качество на отчета, на намерените материали
d.
спазване на изискванията
e.
има ли той бележки, препоръки, допълнения
13. Изпращам
своевременно по e-mail отчета
в крайния му вид, за оценяване, до ръководителя на задачата ми.
14.
Изработвам
презентация за работата си – PowerPoint файл.
15.
Презентирам публично работата си и я
защитавам успешно.