Примерен методичен план на работата

по задание

за работа/реферат по дисциплината “Компютърна периферия

 

Забележка: Указанията са за работа то тип "провеждане на мотивирано избиране на периферия", но в общите неща са валидни и за други типове работа/реферат

 

1.     Събирам на информация по темата (за периферията, която трябва да избирам или за свързаните с нея технологии, по които следва да правя технологичен обзор(ТО)):

a.       от тип обзори, прегледи, сравнения, тествания, спецификации, анализи, прогнози, white papers, новости, анонси, и др.

b.      от електронни и печатни информационни източници

c.       за (примерни) подтеми, като:

                                                               i.      устройство, действие, технологии

                                                             ii.      характеристики, класове изделия, употреби

                                                            iii.      водещи производители, стандарти

                                                           iv.      тестване, ранжиране, оценяване, и методики и похвати за тези и подобни дейности

d.      Забележка: - Още в процеса на събиране на информация описвам в индикативен списък на използваните информационни източници(ИИ) всеки перспективен(поне при първия оглед) материал, който ще използвам впоследствие при съставянето на отчета, като:

                                                               i.      описанието на всеки източник следва да е пълно(до нивото, до което може да се събере библиографската информация за ИИ – автор(и), заглавие, източник/издател, град/страна, дата(година), URL – ако материалът е достъпен online в Internet)

                                                             ii.      описанието в крайният си вид:

1.      следва да бъде подредено по азбучен ред, и номерирано с арабски цифри

2.      трябва да съдържа достатъчен на брой, качествени, по същество, и от повече източници, по възможност и от различен тип –от независими медии, от тестови лаборатории, от фирмите производители и др.

3.      може да бъде съкратено, като останат само реално използваните (а следователно и цитирани!! в текста) ИИ

2.     Подготвям  и създавам (празната) структура на отчета си.

a.       Преглеждам предложената примерна структура на отчет и решавам, каква ще бъде моята.

b.      Ако не владея работата с Word в частта за изискванията по работа с големи документи и автоматизация, се запознавам с тях и ги усвоявам в процеса на писането на отчета.

3.     Преработвам и анализирам информацията, с оглед на това, да избера:

a.       за какъв точно тип, клас, подклас устройство ще избирам(или ще правя технологичен обзор), и при какви условия ще се състои изборът ми, като например кое е важно при избора ми (от гледна точка на евентуалния поръчител на този избор (или ТО)

                                                               i.      при нужда правя допускания;

                                                             ii.      уточнявам с ръководителя на задачата изводите и решенията си

b.      как, т.е по каква методика, и по какви характеристики ще реализирам моя избор

4.     Написвам частта от отчета си, представляваща по същество:

a.       Въведение, в това число хода на дейността и резултатите от нея, извършени по т.3.а

b.      Обзор на съществуващите устройства, технологии, характеристики, особености, и пр.(виж т.1.с.i…iii) в зададената ми област

c.       Обзор на методиките за оценяване, сравняване, избиране, ...(виж. т. 1.c.iv)

5.     Намирам, обработвам и представям в отчета си нужната информация за модели изделия (или за технологии) по конкретния клас/подклас периферия, по който работя

a.       Внимание! – в отчета следва да влезе най-вече подходящата за моята тема(с уточненията ми по т. 3.а!) периферия/технологии, а не въобще всичко намерено! Много често тук се губи фокус, т.е. избягва се от заданието!

6.     Решавам как ще сравнявам и класирам избраните обекти(т.е. избирам методика за избор, в това число критерии и начин за ранжиране и избор, етапност, ...).

7.     Описвам в отчета работата и резултатите си по предната точка.

8.     Описвам в подходяща таблица характеристиките на изделията, с които ще работя

a.       таблицата трябва да е с детайлни характеристики от фирмените спецификации

                                                               i.      данните трябва да са представени по еднакъв начин за всички устройства (в рамките на възможното)

                                                             ii.      таблицата да е добре подготвена за печат( а не за презентация)

9.     Изпълнявам избора по предвидената методика, като го коментирам и обяснявам текстово в отчета си. Резултатите визуализирам във:

a.       втора таблица(по избора), която съдържа:

                                                               i.      само моделите, отсети след първия преглед(класиране)

                                                             ii.      само с характеристиките им от първата таблица, които:

1.      са съществени при избора, и

2.      по които те се различават

3.      характеристики, които за всички устройства са задължителни(и налични/изпълнени), или еднакви(в значимата си стойност), отбелязвам чрез общ текстов коментар или чрез знак за отмятане(check box), така, че визуално да доминират съществените характеристики и различията!

                                                            iii.      нови характеристики, набавени от тестове, ревюта, мнения, отзиви, сведения за плюсове, минуси, съвместимости/несъвместимости, ..., които съм намерил и счел за важни при избора

                                                           iv.      информация (цифрова, символна, цветова, шрифтова), свързана с оценяването, сравняването, ранжирането, класирането при избора ми, с презумцията, че тази таблица ще влезе директно в презентацията ми, и ще обяснява добре(ще “говори сама” за) избора ми

a.       в някои случаи е уместно да се приложи и трета таблица (трето класиране)

10. Оценявам резултатите от избора по горната методика и вземам окончателното решение по избора. Анализирам го, мотивирам го, обяснявам го в отчета си.

11.  Преглеждам и довършвам окончателно писмения отчет за работата си.

a.       Проверявам правописа с подходящ коректор

b.      Допълвам терминологичния си речник

c.       Проверявам, евентуално отсявам списъка на използваните ИИ, както и дали всеки едни е цитиран поне по веднъж, но и всеки път, където съм се базирал или заимствал от него!

d.      При възможност предлагам отчета за преглед, мнение и оценка на мой колега, приятел, родител, настойник, близък, както и на ръководителя на задачата ми

12.  Консултирам се с ръководителя си въпросите(най-вече чрез е-мейл кореспонденция), като:

a.       пълнота е структура на отчета

b.      фокусирането ми по темата

c.       качество на отчета, на намерените материали

d.      спазване на изискванията

e.       има ли той бележки, препоръки, допълнения

13.  Изпращам своевременно по e-mail отчета в крайния му вид, за оценяване, до ръководителя на задачата ми.

14. Изработвам презентация за работата си – PowerPoint файл.

15.  Презентирам публично работата си и я защитавам успешно.